Negen voorbeelden van posters: Hoe je boodschap doeltreffend promoten
Als papieren medium dat buiten op een locatie, in populaire vervoersknooppunten of in lokale bedrijven kan worden geplaatst, zijn posters ongelooflijk betaalbaar en personaliseerbaar. Als je op zoek bent naar nieuwe ideeën om je boodschap met de wereld te delen, bekijk dan deze tips voor een creatief posterontwerp - compleet met negen voorbeelden van posters - om inspiratie op te doen!
Belangrijkste conclusies uit dit artikel:
Posters behoren tot de meest voorkomende en betaalbare marketingmaterialen om een boodschap te verspreiden, een merk of evenement te promoten.
Een goed ontwerp van een poster moet eenvoudige tekst, opvallende grafische elementen, doeltreffend gebruik van kleuren en lettertypen en goed gebruik van negatieve ruimte bevatten.
Populaire voorbeelden van posters zijn campagneposters, evenementposters, concertposters, filmposters en school posters.
Wat is een goed ontwerp van een poster?
Of je ze nu ziet als je op de metro staat te wachten of als je je favoriete concertzaal binnenloopt, posters zie je bijna overal - en daar is een goede reden voor! Posters zijn een eenvoudige, budgetvriendelijke manier om iets te promoten. Maar wat maakt een goed ontwerp van een poster? In de eenvoudigste zin moet een goede poster rekening houden met zijn publiek en doel, een duidelijke boodschap hebben en de juiste witruimte gebruiken.
Maar waarschijnlijk wil je geen genoegen nemen met een goede poster - je hebt waarschijnlijk liever een creatief posterontwerp! Een creatieve poster maakt goed gebruik van de witruimte van het medium (het gebied zonder afbeeldingen of tekst) om in het oog springende afbeeldingen, zoals illustraties van hoge kwaliteit, te benadrukken. Creatieve postervoorbeelden maken ook doeltreffend gebruik van zowel kleuren als typografie, waar we hieronder dieper op ingaan.
Hoe je boodschap promoten op een poster
Er zijn oneindig veel voorbeelden van posters die op een creatieve manier een boodschap promoten, van toekomstige kunsttentoonstellingen en rockconcerten tot unieke toerismecampagnes en infografieken. Nu je de ins en outs kent van wat een goed ontwerp is, is het tijd om te bespreken hoeje het ontwerpt. Raadpleeg deze checklist om je boodschap te promoten met de acht onderdelen van een doeltreffend posterontwerp.
1. Bepaal een thema. Voordat je begint te brainstormen over ontwerpideeën, moet je beslissen wat voor stijl je poster moet hebben. Je kan bijvoorbeeld een art araphique stijl met gedurfde vormen en afbeeldingen of kiezen voor een Fotografie stijl met beelden van hoge kwaliteit.
2. Kies een kleurenpalet. Je kleurenschema weerspiegelt de algemene sfeer van je poster. Terwijl een Neutrale tinten kleurenpalet met rustgevende tinten zoals crèmes en zachte bruintinten, zal een op Bauhaus geïnspireerd kleurenpalet meer spannende, felle kleuren.
3. Baken een boodschap af. Afhankelijk van het doel van een poster moet je belangrijke informatie opnemen, zoals de datum van een evenement. Je moet ook een inspirerende call-to-action (CTA) opnemen of de woorden die de actie beschrijven die je wilt dat lezers ondernemen, zoals het kopen van een kaartje voor het evenement.
4. Kies een achtergrondafbeelding. Het maakt niet uit of je kiest voor een realistische foto of een opvallende grafische illustratie, de achtergrondafbeelding die je kiest moet van hoge kwaliteit zijn. Alle afbeeldingen die je in je posterontwerp gebruikt, moeten ook goed op schaal kunnen worden afgedrukt op een groot formaat.
5. Experimenteer met typografie. Typografie verwijst naar de letterstijlen en -groottes die worden gebruikt voor de woorden op je poster. Vette lettertypes zijn ideaal om de aandacht te trekken, omdat ze van een afstand goed leesbaar zijn. Vermijd leuke lettertypes die moeilijk te lezen zijn (zelfs van dichtbij).
6. Stel een centraal punt in. Het brandpunt van je poster is waar je de aandacht van de lezers naartoe wilt leiden. Je kunt maar één centraal punt hebben, dus het is verstandig om ontwerpelementen zoals contrasterende kleuren en negatieve ruimte te gebruiken om de belangrijkste informatie op je poster te benadrukken.
7. Kies een posterformaat. Het is van cruciaal belang dat je bedenkt waar je poster komt te hangen om het uiteindelijke formaat te bepalen. Het is een veelgemaakte fout om een te kleine poster te kiezen, die er niet alleen vreemd uit kan zien zodra je hem afdrukt en ophangt, maar die ook zeer weinig ruimte biedt voor belangrijke details.
8. Maak een sjabloon voor je poster. Als je de bovenstaande onderdelen onder de knie hebt, kan je je favoriete voorbeelden van posters gebruiken om sjablonen te maken die je ontwerpproces vereenvoudigen! Sjablonen besparen je veel tijd en vereenvoudigen het ontwerpproces.
Sjablonen en voorbeelden met betrekking tot posters die je nu kan gebruiken
Wil je creatieve posters ontwerpen? Bekijk deze tien voorbeelden van posters die je nu meteen kan gebruiken om je inspiratie op te doen!
Reclame- en promotieposters
Als het gaat om voorbeelden van posters, behoren reclame- en promotiemateriaal tot de populairste - en dat is omdat ze doeltreffend zijn! Reclameposters gebruiken krachtige taal en felle kleuren om de boodschap van een merk over te brengen aan het doelpubliek. Ze bevatten meestal een call-to-action (CTA), zoals "neem contact met ons op" of "bestel nu", om lezers aan te moedigen interactie aan te gaan met het gepromote merk.
Voorbeeld:
Deze promotieposter voor een kunsttentoonstelling is een goed voorbeeld van hoe je vetgedrukte lettertypes kan combineren met felle kleuren om snel de aandacht van een lezer te trekken. De kleurkeuze en het gebruik van smileys roept een gevoel van opwinding op en duidt op een moderne of jeugdige kunststijl. De ontwerper gebruikte negatieve ruimte om de aandacht van de lezer te vestigen op de meest essentiële informatie: de naam en locatie van het evenement.
Campagneposters
Een campagne verwijst naar een georganiseerde actie om een specifiek doel te bereiken. Als je de woorden 'campagneposter' ziet en automatisch aanneemt dat de poster een kandidaat voor de regering promoot, heb je het niet per se mis. Maar campagneposters kunnen een publiek ook inspireren om andere acties te ondernemen om een doel te bereiken, zoals het bezoeken van een bepaalde bestemming of een bepaald bedrijf.
Voorbeeld:
Zoals je kan zien aan het voorbeeld van de poster hierboven, gaan niet alle campagneposters over politiek. Deze Verliefd op Argentinië poster gebruikt felle kleuren en leuke afbeeldingen om lezers aan te moedigen om de natuur, het voetbal en de cultuur (zoals wijn en dansen) te ervaren tijdens een bezoek aan Argentinië.
Evenement posters
Evenementposters behoren tot de meest voorkomende postervoorbeelden die je onderweg tegenkomt. Deze posters zijn het meest doeltreffend als de belangrijke details de ruimte krijgen. Details zoals de datum van het evenement, waar het evenement wordt gehouden en de naam van het evenement zijn allemaal belangrijke elementen om op te nemen in het posterontwerp. Het ontwerp van evenementposters kan ook een call-to-action bevatten om tickets te kopen.
Voorbeeld:
Deze Poster van een kunsttentoonstelling is het perfecte voorbeeld van het gebruik van negatieve ruimte om de aandacht van het publiek te vestigen op belangrijke details. Lezers kunnen gemakkelijk de naam, datum en locatie van het evenement in de rechterbovenhoek zien. De bijbehorende aquarelafbeelding is ook opvallend maar leidt niet af.
Concertposters
Concertposters zijn een soort evenementenposters die aandacht vragen voor een toekomstig muziekevenement. Het is dus geen verrassing dat doeltreffende concertposters een aantal elementen gemeen hebben met succesvolle evenementposters. Concertposters moeten bijvoorbeeld belangrijke details bevatten, zoals de tijd en datum van het evenement. Ze bevatten ook een call-to-action, zoals wanneer en hoe je concerttickets kan kopen.
Voorbeeld:
Dit voorbeeld Rock muziekfestival poster heeft alle noodzakelijke elementen van een concertposter en nog veel meer. De naam van het evenement, gecombineerd met een opvallende gitaarafbeelding, staat centraal op de poster. Onderaan staan ondersteunende details, zoals het soort muziek en de toegangsprijs voor het concert.
Infografische posters
Zoals de naam al doet vermoeden, combineren infographic design posters informatie op basis van tekst met afbeeldingen in grafische stijl. Doeltreffende infografische posters gebruiken eenvoudige lettertypen en een grotere typografie, zodat de geschreven informatie gemakkelijker leesbaar is voor het publiek. Infografische posters moeten ook afbeeldingen of illustraties van hoge kwaliteit gebruiken, zodat ze niet wazig worden als ze op groot formaat worden afgedrukt.
Voorbeeld:
Als je op zoek bent naar een creatieve poster die informatie op een unieke manier deelt, kijk dan niet verder dan deze Smakelijke biervariëteiten poster. De ontwerper gebruikte een vet, gemakkelijk leesbaar lettertype voor de titel en tekst. Bovendien blijven de eenvoudige vectorafbeeldingen scherp, zelfs op grote posterformaten.
Wetenschappelijke posters
Wetenschappelijke posters zijn een soort infografische posters die populaire wetenschappelijke concepten uitsplitsen in eenvoudig te begrijpen afbeeldingen. Het spreekt dus voor zich dat veel wetenschappelijke posters technische termen en vergelijkingen bevatten die een eenvoudige, goed leesbare typografie vereisen. Doeltreffende wetenschappelijke posters gebruiken eenvoudige lettertypes en duidelijke afbeeldingen die worden omgeven door voldoende witruimte.
Deze Cirsium Canum wetenschappelijke poster is de perfecte combinatie van makkelijk te lezen en leuk om naar te kijken. De ontwerper koos een eenvoudige foto die er elegant uitzag door het gebruik van zwart en wit. De typografie is zuiver, eenvoudig en perfect gespatieerd om snel te kunnen lezen.
Filmposters
Net als evenementposters promoten filmposters een aanstaande vertoning of release van een film. Daarom bevatten veel filmposters belangrijke details zoals de datum waarop de film in première gaat of de toegangsprijs. Een doeltreffende filmposter moet in het oog springende afbeeldingen bevatten om de aandacht van een groter publiek te trekken en de namen van eventuele opmerkelijke acteurs bevatten die de film kunnen promoten.
Voorbeeld:
Kijk hier eens naar om de belangrijkste elementen van een filmposter vast te leggen A Star is Born creatieve poster. Omdat het een oudere film is, bevat deze poster niet de releasedatum van de film. Er staan echter wel twee bekende acteurs in en een lijst met liedjes die de film populair hebben gemaakt om de interesse te wekken.
School posters
Naast filmposters, die vol kunnen zitten met afbeeldingen uit de film, zijn school posters meestal de meest kleurrijke en visueel aantrekkelijke posters. Doeltreffende school posters houden rekening met de doelgroep (kinderen!), dus ze bevatten leuke lettertypes en levendige illustraties. Deze postertypes hebben meestal minder tekst en gebruiken een combinatie van korte boodschappen met veel illustraties.
Voorbeeld:
De bovenstaande Dream Big Little One poster is een mooi voorbeeld van een school poster. Deze poster heeft een doeltreffend gebruik van leuke lettertypes die nog steeds eenvoudig te lezen zijn voor de kleintjes. Bovendien zorgen de cartoon planeten en raketschepen voor een speelse kunststijl die zowel inspirerend als leeftijdsgeschikt is voor school.
Ingelijste posters
Van alle postervoorbeelden zijn ingelijste posters de meest luxueuze die er bestaan. Of het nu gaat om een ingelijste evenementposter, ingelijste infographicposter of ingelijste Schilderijen posterHet toevoegen van een lijst versterkt direct de professionele uitstraling van een posterontwerp. Om een ingelijste poster super luxueus te laten aanvoelen, kies je voor een donkere of natuurlijke houten lijst, of kies je voor een zwartgeschilderde houten lijst.
Voorbeeld:
Wat luxe ingelijste posters betreft, is deze Van Gogh XII poster absoluut het neusje van de zalm! Met de titel 'Landschap (1925-1928)' passen de felle kleuren van deze print perfect bij de eenvoudige typografie. De toevoeging van witte ruimte rond de rand is ideaal als tegenwicht voor de zwartgeschilderde houten lijst.
Andere posters
Heb je geprobeerd de perfecte poster te bedenken, maar nog geen voorbeelden gevonden van posters die aan je visie voldoen? Maak je geen zorgen! Er zijn nog veel meer posters dan de bovenstaande negen voorbeelden die gedurfde typografie combineren met levendige afbeeldingen om iets te promoten, een boodschap over te brengen of een gevoel met lezers te delen. Er zijn ontelbare manieren om een creatieve poster te ontwerpen!
Voorbeeld:
Neem dit Yeezus bijvoorbeeld. Hoewel de poster niets in het bijzonder promoot, is het gebruik van populaire popcultuurthema's een manier om gemeenschappelijke interesses te delen met een publiek. Het gebruik van witte tekst tegen een zwarte achtergrond is ook uitstekend voor de leesbaarheid.
Versterk je boodschap met opvallende posters van Optimalprint
Het geheim van een effectief posterontwerp is om je op drie dingen te concentreren: je boodschap, je kleuren en je typografie. Afhankelijk van het thema van je poster kan je gekozen combinatie van kleuren en lettertypes, afbeeldingen en illustraties, of witruimte en grafische elementen je poster doen schitteren. Wanneer je klaar bent om je poster te maken, vertrouw dan op de experts van Optimalprint!
Optimalprint biedt kant-en-klare posterontwerpen en gepersonaliseerde wanddecoratie die je kan personaliseren om je boodschap te versterken. Of je nu onze handige mobiele app gebruikt of onze website raadpleegt op een computer, je kan in enkele minuten doeltreffende posterontwerpen maken. En met papier dat gecertificeerd is voor milieuvriendelijkheidzijn posters van Optimalprint net zo duurzaam als ze eenvoudig te maken zijn.
Maak je eigen gepersonaliseerde posters of bestel een posterontwerp van Optimalprint vandaag nog!